Beskidzka Droga Integracyjna. Opóźnienia i kolejne przetargi
Fot. GDDKiA
Robert FraśRobert Fraś

Beskidzka Droga Integracyjna. Opóźnienia i kolejne przetargi

W poniedziałek, 14 kwietnia, krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie badań geologicznych dla dwóch ostatnich fragmentów Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Chodzi o odcinki Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów.
Przebieg BDI
 
Droga ekspresowa S52, znana jako Beskidzka Droga Integracyjna, ma połączyć Bielsko-Białą z Głogoczowem. Jej przebieg zaplanowano przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Całość liczy 62,8 km i zostanie zrealizowana jako nowy ciąg komunikacyjny. Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na jej przebiegu powstanie 12 węzłów drogowych.
W styczniu ogłoszono dwa pierwsze przetargi – na odcinki Bielsko-Biała Hałcnów – Bulowice (16 km) oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód (20 km). W kwietniu dołączą kolejne dwa, zamykające cały projekt pod względem dokumentacyjnym.
 
Podpisanie umów się opóźni
 
– Podzieliliśmy ten 61-kilometrowy odcinek na cztery fragmenty. Dwa pierwsze przetargi już ogłosiliśmy. Wpłynęły dobre oferty, udało się uzyskać oszczędności, ale możliwe są odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, więc podpisanie umów może się przesunąć o dwa-trzy miesiące – powiedział na sesji Rady Powiatu Suskiego Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA. Posłuchaj
 
Możliwe terminy
 
Proces inwestycyjny przebiega według tradycyjnego modelu – najpierw dokumentacja, następnie wniosek o decyzję ZRID, a dopiero później przetarg na wykonawstwo. Wnioski o ZRID dla czterech odcinków mają zostać złożone w 2027 roku. Budowa pierwszych fragmentów ma ruszyć po ich uzyskaniu.
– Pierwszy odcinek planujemy zakończyć w 2031 roku, a ostatni w 2033. Obecnie mamy zabezpieczone środki na dokumentację oraz budowę pierwszych fragmentów – informuje Maciej Ostrowski.
Koszt całej inwestycji pierwotnie szacowano na 8 miliardów złotych, ale możliwe jest jego obniżenie do około 6 miliardów. Ograniczono m.in. liczbę Miejsc Obsługi Podróżnych, choć liczba węzłów pozostaje bez zmian. – Ostateczne koszty będą znane dopiero po przetargach – podkreśla dyrektor GDDKiA.

Posłuchaj audycji:

Nagranie 1



Wiadomości Radia BIELSKO są dostępne w Google News - obserwuj nas!

Zobacz inne wiadomości tego autora: