Cieszyn wraca na mapę kolejowych inwestycji
Katarzyna KoczwaraKatarzyna Koczwara

Cieszyn wraca na mapę kolejowych inwestycji

Na razie mowa jest o modernizacji tylko odcinka Cieszyn - Goleszów. Docelowo ma być wyremontowana cała linia łącząca miasto powiatowe ze stolicą Podbeskidzia. Mały krok, który powinien napędzić kolejne, poczyniono w sprawie przywrócenia linii kolejowej 190. Decyzją zarządu województwa rozszerzono projekt modernizacji linii kolejowych Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Wisła Głębce o odcinek Goleszów - Cieszyn.  Henryk Mercik członek zarządu województwa śląskiego, podczas spotkania w starostwie powiatowym w Cieszynie przyznał: - Województwo śląskie we wszystkich dokumentach strategicznych dotyczących transportu ruchu publicznego stawia na kolej. Mówiąc kolokwialnie, to jest taka mapa kręgosłupowa, na której przez jakiś czas nie było Cieszyna. Jestem regionalistą. Biorąc pod uwagę wagę Cieszyna nie tylko jako miasta granicznego ale także nauki, gdzie młodzi ludzie przyjeżdżają do szkół. Burmistrz przytoczył liczbę 2,5 tysiąca osób codziennie. Bardzo mi zależało na tym, by Cieszyn znalazł się na tej mapie, tam gdzie jest jego miejsce.
Z przełomu zadowolony jest również Janusz Król, starosta cieszyński, który stoi na czele komisji ds. transportu kolejowego Śląska Cieszyńskiego działającej przy starostwie powiatowym.
- Cieszy fakt, że jest to krok do przodu w temacie, którym od co najmniej 2 lat się nim zajmowano. Od 2 lat zaprzątał głowy samorządowców - wyznaje starosta.
Remont odcinka Cieszyn- Goleszów, dodatkowych 11 km w projekcie, umożliwi dojazd do Cieszyna z wykorzystaniem trasy na Wisłę. Remont tego odcinka to wzrost kosztu inwestycji o kolejne 60 mln zł. Realizację pierwotnego projektu szacowano na kwotę ok. 230 mln zł, z czego 85% kosztów kwalifikowanych pochodzić ma z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.  Pozostałe 15% z wkładu krajowego.
Jak zauważa Sylwia Cieślar, radna wojewódzka, projekt ten jest planowany do realizacji w ramach RPO Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Realizacja inwestycji jest jednak uzależniona od uzyskania dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i pozyskanie środków z budżetu państwa. Ponadto wykonanie zadania uzależnione jest m.in. od uzyskania wszystkich decyzji administracyjnych w ustalonym harmonogramie projektu, ujęcie projektu w regionalnym planie transportowym.
Obecnie harmonogram zakłada, że od stycznia 2016 r. do grudnia 2017 r. odbywać się będą prace przygotowawcze  ogłoszeniem przetargu włącznie. Roboty budowlane od etapu ogłoszenia przetargu po ich wykonanie zaplanowano na lata 2018-2021.



Wiadomości Radia BIELSKO są dostępne w Google News - obserwuj nas!

Zobacz inne wiadomości tego autora: